mandag den 14. maj 2012

"You are my dream"

Hverdagen har indfundet sig her i Hanoi - og ugerne går alt alt for stærkt Vi har allerede været afsted i 4 uger imorgen onsdag.

I denne uge har jeg været i det såkaldte ICU rum, fordi min vejleder Van arbejder på skift i de forskellige rum på afdelingen. Så jeg har set nogle patienter som var noget mere kritiske.
Praktikken er dog stadig lidt svær mht. kommunikationen, men jeg føler nu at jeg har fået lidt mere information omkring afdelingen og jeg har også udført et par simple sygeplejehandlinger (Måling af BS + give sondemad bolus)
For første gang har jeg også overværet en form for stuegang, hvor der var 12 læger der gik rundt til hver pt.. Man kunne tydeligt se at der var en form for hieraki hvor overlægerne stod på den ene side af sengen, mens de yngre læger/studerende stod på den anden side af sengen. Overlægerne konfererer med hinanden om patienterne og der går en spl. med rundt som tager notat. Dette gør de hver dag, fik jeg fortalt.
En af pt. var læge på HMU (Hanoi Medical University), han havde fået en hjerneblødning og var nu tilkoblet respirator + sederet. En læge fortalte mig at de brugte rigtig meget tid på hans behandling + behandlingstiltag, fordi han var en vigtig person. Det var en sjov bemærkning.

Jeg har fundet ud af at der er en form for undersøgelses rum i selve skadestuen, hvor folk kan komme ind, ude fra gaden af. Hvis de f.eks. har gået med et problem længe, kan de komme ind og få (betale) for forskellige undersøgelser (f.eks. endoskopi).
Jeg var med inde og kigge i endoskopi rummet, hvor de kun udfører disse undersøgelser mandag og torsdag.
Patienterne har først været inde og blive undersøgt generelt (Koster 150.000 Dong = ca. 40 kr.) og hvis pt. gerne vil betale mere for endoskopisk undersøgelse (koster 900.000 Dong = ca. 230 kr.) kommer han ind i et lille rum med to brikse. Den endoskopiske undersøgelse (kikkertundersøgelse) udføres i UA (fuld bedøvelse).
Da jeg var med inde og kigge, ville lægen gerne have at jeg gav en pt. narkosemidlet Propofol, som gives IV (Intravenøst i en vene). Dette var jeg dog ikke helt med på, da man i DK skal have specialuddannelse i anæstesi for at måtte håndterer disse lægemidler. Så jeg spurgte på en pæn måde, om jeg ikke bare måtte ligge IV-adgangen. Jeg fik lov til at lægge de næste par IV-adgange, hvilket gik helt fint.

Min vejleder Van, til højre i den hvide uniform.
Van har introduceret mig til frugten "Ng", som især Mia er blevet vild med!
Efterfølgende har vi dog fået fortalt af en læge fra Katrine's afd. at kernerne er giftige - meget rar info ;) 

Fredag gik turen til Ha Long Bay. Vi havde bestilt 2 dage og 1 overnatning på en båd i den midterste prisklasse. Vi skulle afsted fra Hanoi kl. 8.15 - vi var dog lidt forsinkede eftersom vores Taxachauffør ikke kunne finde vej. Eller også prøvede han at snyde os, ved at lade som om han ikke kunne finde vej - det var vi desværre oplevet et par gange! + jeg fik et opkald undervejs i taxaen, hvilke jeg troede var fra en af lægerne fra min afd. som spurgte mig om jeg kom i dag. Jeg svarede ham at jeg ikke kom idag, fordi jeg var på vej til Ha Long Bay, men at jeg kom på mandag. Det viste sig så at være vores guide som ringede og spurgte hvor vi blev af og han troede derfor at vi først skulle til Ha Long Bay om mandagen!! Den kommunikation altså.
Men heldigvis kørte de ikke uden os!!

Forude ventede en ca. 4 timer lang bustur - i en ikke særlig turist-venlig bus! Jeg fik en plads over det ene dæk, hvilket gjorde at mine lange stænger ikke rigtig kunne være dér og vejen var meget hullet hele vejen. Men frem nåede vi :)

Vores kahyt ombord på skibet "Du Gong"
Da vi kom ombord på dækket, var der dækket op til frokost og herefter sejlede vi ud til en grotte. 
Her fortalte guiden os om historien bag grotten og Ha Long Bay - men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke hørte særlig meget efter. Jeg er ikke den fødte sejler, så en kombination af lidt søsyge, væskemangel og en sindssyg høj luftfugtighed inde i grotten, gjorde at jeg ikke havde det særlig godt.
Men flot var det - dog virkede det lige lovlig opsat inde i grotten med spotlys og guiden kunne fortælle hvad mange af de forskellige drypsten lignede (vandmænd, mandehoved, drage, skildpadde osv.). Til ære for alle turisterne :)

Vi sejlede videre og stoppede ved et sted, hvor man kunne betale for at blive roet ud til det sted hvor noget af James Bond filmen "Tomorrow never dies" er blevet optaget. Det var rigtig flot - og der var fuldstændig stille ude på vandet.



Omkring kl. 18 lagde vi anker, for at folk kunne hoppe i fra båden! Vi var lidt skeptiske, eftersom vandet måske ikke var det reneste. Så vi sprang over og agerede i stedet fotografer for de andre, der sprang i. 

Vi slappede af på dækket!
Vores guide var en sjov 22-årig mand. Han var meget interesseret i mine arme og han begyndte lige pludselig at træne midt på dækket med nogle håndvægte. Han ville gerne have større arme og han sagde på et tidspunkt til mig: "You are my dream" og vi var selvfølgelig helt flade af grin.
Vi fortalte ham at han skulle spise en masse kød, tun og æg, det vidste han godt - men det havde han ikke råd til! 

Vores guide som gerne ville være ligeså stærk som mig!
Stærke mig :)
Vi så flot solnedgang over Ha Long Bay

Lørdag morgen kl. 8.30 skulle vi ud og ro i kajak. Mia og jeg roede sammen, og Katrine roede med en garvet og entusiastisk mand fra Australien. Fordi hun ikke var helt tryg ved situationen fra start af.

Undervejs på turen sejlede vi forbi en masse flydende landsbyer, hvor de både havde hunde og katte! Det var lidt spøjst at kunne høre hunde der gøede midt ude på vandet.


Flydende landsby på Ha Long Bay
Kajak-roning på Ha Long Bay


Søndag var vi blevet inviteret ud og spise med Mai og Thuy som var i Danmark i efteråret. Dengang havde vi inviteret dem hjem og lavet dansk julemad til dem, samt vist dem Karrebæk, hvor de fik den største is man kunne få!
Vi skulle mødes med dem inde i Old Quarter kl. 18. Vi kørte med elevatoren op til 17. etage og Mai havde bestilt bord til os, med udsigt ud over hele byen - det var simpelthen SÅ flot - især da det blev mørkt.
Udsigten fra restauranten!
Maden var buffet og her kunne man få virkelig meget forskelligt mad - bordskikken hernede er at man spiser det der bliver serveret. Mai havde hentet både snegle, muslinger, blæksprutteringe og andre sjove ting. Jeg kunne ikke få mig selv til at spise sneglene - men jeg prøvede da muslinger og blæksprutter!!

Middag på 17. etage.
Blæksprutte-ringe 
Snegle!
Nu vil vi forsøge at skrive vores opgaver, inden på søndag - så vi med god samvittighed kan holde en uges fri i Nha Trang!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar