søndag den 24. juni 2012

Hoi An + besøg fra DK!

Mandag var dagen hvor Lisa og Stephan ankom til Hanoi! Det var noget vi havde ventet længe på - især rugbrødet og osten faldt i virkelig god jord :)
De var trætte efter en lang tur, så vi spiste i byen og kiggede lidt butikker!

Tirsdag morgen da jeg mødte i praktikken, fandt jeg ud af at jeg havde fået taget 2 par bukser med, i stedet for en bluse og et par bukser! Jeg kunne ikke få fat på min vejleder, så jeg måtte ringe til Mia og hendes afdeling havde heldigvis en kittel jeg kunne låne (og passe). Så jeg fik set Intensiv afd. én gang til og fik observeret at der alligevel er en del forskel fra afdeling til afdeling, hvordan tingene udføres og hvilke forhold der arbejdes under. Jeg syntes f.eks. at de på min afdeling, er meget bedre til at skærme af når der udføres personlig pleje på patienterne. Hvor de på intensiv ligger meget mere blottet og ikke rigtig anvender afskærmning.
Til gengæld syntes jeg at de går meget mere op i hygiejnen på intensiv, hvilket selvfølgelig giver god mening. Men hygiejnen burde, uanset afdeling, vægtes højt.  

Om aftenen var vi ude og spise hos Lisa's familie. De havde inviteret os alle sammen hjem til dem, hvor de havde lavet rigtig meget lækkert vietnamesisk mad. Efterfølgende inviterede de os også på bar, hvor vi fik drinks. Hele familien var meget gæstfrie og virkelig søde. De går meget op i deres stolthed hernede og det betød at de ikke ville have at vi skulle betale for noget som helst, da det var dem der havde inviteret os! Det syntes vi selvfølgelig var alt alt for meget, for vi kendte dem jo slet ikke og det var jo Lisa's familie. Men sådan er kulturen hernede og vi takkede dem selvfølgelig rigtig mange gange!

Vi lærte hvordan man skåler på vietnamesisk: một hai ba YOO (1, 2, 3 SKÅL)
Onsdag aften tog vi afsted mod lufthavnen kl. 17.15, vores fly mod Hoi An havde afgang kl. 20.00 og vi ankom derfor først sent onsdag aften til vores hotel. 


Flyveturen tog kun 1 time og 10 min!

Vi fik checket vores værelser ud: Lisa, Mia og jeg skulle dele værelse på 1. etage og Katrine og Stephan fik deres eget værelse på 2 etage. 
Vi havde balkon ud til gaden, på trods af at der stod i vores booking papirer at vi ville havde udsigt til have og pool. Dette skulle vise sig at blive noget af en belastning! Vi vågnede nemlig meget tidligt fredag morgen, pga. en del støj fra gaden af. Vi fik heldigvis lov til at flytte værelse - dog stadig ikke med udsigt til nogen pool eller have - men en væg. Det hjalp og larmen var væk, så vi kunne få vores skønhedssøvn ;) 

Poolen på hotellet, som vi faktisk aldrig nåede at benytte.
Torsdag var det strand-vejr. Hotellet lå ca. 2,5 km. fra Cua Dai strand, så vi lejede allesammen en cykel. Trafikken i Hoi An er nemlig slet ikke at sammenligne med trafikken i Hanoi. Det kostede kun 5,5 kr. at leje en cykle en hel dag.

Cykel-banden

Cua Dong Strand

Cua Dong strand

Hoi An bød på en masse små hyggelige gader og et havneområde med mange hyggelige restauranter og barer! Derudover er der omkring 4-500 skræddere i Hoi An, så der var rig mulighed for at få syet en masse tøj.
Vi havde derfor taget forskellige billeder med, som inspiration til hvad vi gerne ville have syet. Vi besøgte skrædder butikken "Peace", som havde fået gode anmeldelser. Jeg ville gerne have syet shorts, kjole og en blazer. Det kunne de sagtens lave og vi kunne allerede komme igen dagen efter og prøve tingene og få rettet til. Det syntes vi var virkelig hurtigt - men sådan er det med alt man får syet i Hoi An. Jeg skulle betale 2.079.000 Dong for disse tre ting, hvilket er ca. 550 kr!
Vi besøgte også en "sko-skrædder" og jeg fik lavet en kopi af mine sandaler. Det betød at jeg måtte have nogle låne-sko med hjem igen, da de skulle bruge mine egne til model.

Låne-sko

Min ven fra sko-skrædder-butikken :)
Fredag var vi på snorkle-tur til Cham Island. Vandet var klart, men der var desværre ikke så mange fisk at se! Men vi så en masse kæmpe søstjerner og nogle enkelte flotte fisk.
Vi spiste frokost på Cham Island - en rigtig flot ø, med en flot strand.  

Cham Island


Cham Island


Vi tog en middagslur i skyggen af palmetræerne, i nogle af de mange hængekøjer.


Lørdag var vi på madlavningskursus, hvor vi lavede forskellige vietnamesiske retter.
Vi startede med at handle ind på det lokale marked, hvor man kunne købe ALT. Det hele var friske råvarer, men dog med en noget anden hygiejne end den vi kender fra Danmark.
Kødmarkedet og luften derfra var ikke lige noget for mig!

Vi fik hver et lille indkøbs net, til vores madvarer.
Kød marked..
Frisk fisk

Fiske hoved!

Ægte vietnamese-style

Køkkenchefen står i midten ;)

Friske forårsruller med rejer, nudler og grøntsager

Majs-pandekage, som blev rullet ind i rispapir

Bún Bò Nam Bộ: En ret med grøntsager, svinekød, nudler  og skarlotte løg som ristes på panden (mine blev helt sorte)


Kokken som lærte os at lave maden! Hun var sjov og kunne spise hele chilier uden nogen problemer!
Vi var forbi en ø, hvor der levede 9 familier. Her så vi bl.a. hvordan de lavede ris mælk og vi så dette Magic table - som kunne dreje til højre og venstre ved at vi lagde hænderne blødt på bordet og sagde om at det skulle dreje til højre.

Søndag var det regnvejr og vi brugte dagen på at få hentet vores tøj og sko hos skrædderne! Flyveturen hjem gik desværre ikke helt som planlagt: Vi skulle afsted fra hotellet kl. 04 natten til mandag for at skulle flyve kl. 7.10. Da vi kom ud i flyet, blev vi lige pludselig bedt om at forlade flyet pga. tekniske problemer, så det endte med at vi var forsinkede i over 2,5 time!! 

Det betød også at Jonas måtte vente på os i Hanoi lufthavn, det var ellers mig som skulle have siddet og ventet på ham i lufthavnen.
Men det var rigtig godt at se ham igen og kunne vise ham hvilke omgivelser jeg har levet i, i snart 3 måneder! :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar